Danser med dæmoner

Søren Schauser, Berlingske Tidende, 22.juni 2013, 5 stjerner

Bolette Roed er en af vores største virtuoser på blokfløjte og optræder med både ældre og helt ny musik – det sidste især som medlem af prisbelønnede Alpha. Hun arrangerer Midsommerbarok på Frederiksberg i samarbejde med Allan Rasmussen og Michael Hemmingsen. Og når ikke hun flytter lamper og fikser forlængerledninger, spiller hun selv med.

“Det var på Fred’riksberg / det var i maj.” Nå nej. Festivalen ved navn Midsommerbarok ligger i juni måned. Serien afholdes i disse dage for femte gang og har udviklet sig til et af Frederiksbergs mest spændende tilbud på kulturområdet.

Dens spillesteder fører tusindvis af mennesker rundt til kommunens herligste huse: Frederiksberg Slot, Frederiksberg Kirke, teatret Riddersalen med flere. Og dens musik under står uden undtagelser i barokkens tegn.

Det er musik med drama i fokus og fart over feltet. Instrumenter kom for alvor på scenen dengang. Instrumenter plus sangstemmer kreerede vældige kontraster. Hvis man var udøvende, måtte man ikke sjældent improvisere sig frem – for komponisterne blandede sig ikke i alt.

Vi danskere har i årtier været forvænt med den slags toner. Nogle af Europas bedste musikere og sangere bor her i landet. Og når Midsommerbarok er i gang, kan man høre mange af dem lige henne om hjørnet.

Som nu i torsdags! Et arrangement med de fem sangere i Theatre of Voices, med kendissen Paul Hillier som dirigent, med en gruppe stjernemusikere som gæster. Kirken er underholdt fra første tone til sidste suk. Underholdt med musik af danske Dieterich Buxtehude og kredsen omkring ham. Med lynhurtige vævestykker ved Bine Bryndorf på det lille orgel – at hun kan holde det pokeransigt, fatter man jo ikke… Theatre of Voices er garant for åndeløse stafetter og stemninger af mageløs magi… Barok har for længe været identisk med J. S. Bach og G. F. Händel og slige genier. Perioden varede halvandet århundrede og er fuld af mange andre slags udtryk. Komponisterne arbejdede konstant med rum og klang, med det sikre og det risikable, med velkendte virkninger og forsøg lige til kanten. Midsommebarok har det hele med. Und dig selv en aften i Frederiksbergs hellige og mindre hellige haller! Alene dét at komme så tæt på levende musik er en oplevelse. Små udtryk gør pludselig en kæmpe forskel. Ens egen indstilling til kunstnerne lige foran gør en forskel.

Bolette Roed er virtuos på blokfløjte og en af festivalens initiativtagere. Hun medvirker også selv flere gange – for eksempel ved begge afslutningskoncerter på tirsdag. Og hun releaser netop på tirsdag en CD med sig selv og en af festivalens faste gæster, barokbandet Arte dei Suonatori. Et album med musik fra barokkongen Frederik IV’s hof. Hovednummeret er vel den halve time lange suite af berømtheden Christoph Graupner Men verdenspremieren på en anonym dansemusik til prinsesse Charlotte Amalie klinger nok så dæmonisk og vil være et interessant lyt for mangen barokelsker.