Ensembler
Alpha
Alpha består af tre klassiske musikere, der alle har markeret sig i europæisk musikliv – Bolette Roed på blokfløjte, Peter Navarro-Alonso, klassisk saxofon og David Hildebrandt, slagtøj.
Alphas musikalske koncept er særegent: Et klassisk ensemble, der både arbejder med partiturmusik såvel som med improvisation, med verdens-musik, med elektro-akustik, med electronica, med middelaldermusik og som desuden komponerer sin egen musik. En periodemæssig og stilistisk bredde, der går fra 1300-tallets estampier til nyskreven kompositionsmusik, fra orthodoxe georgiske koraler til minimalistisk techno.
Video: ALPHA rehearsing Heyday's Night by Per Nørgård
Arte dei Suonatori
Arte dei Suonatori (AdS) regnes blandt et af verdens førende barokorkestre, og er især kendetegnet ved deres inderlige musikalske udtryk, og varme fyldige klang, som til fulde gør de historiske barokinstrumenter ære. AdS blev grundlagt af ægteparret Aureliusz Golinski og Ewa Golinska i Poznan, Polen i 1993 og de to udgør stadig i dag grundstammen i orkesteret, som årligt giver omkring hundrede koncerter.
Bolette Roed har været solist med orkestret siden de mødtes første gang i 2005, og AdS har siden 2008 været faste gæster ved Midsommerbarok på Frederiksberg. I 2013 udgav AdS og Bolette Roed deres første CD “Royal Recorder Concertos” hos Dacapo Records. Siden udkom “Telemann” i 2015 fra DUX. AdS’s øvrige CD-indspilninger er udgivet på Alpha, Channel Classics og BIS. De har opnået international anerkendelse og vundet mange prestigefyldte priser: i 2003 Gramophone Award for Best Baroque Instrumental recording” (for Vivaldi’s “La Stravaganza” med Rachel Podger), Diapason d’Or, Gramophone Editor’s Choice, Choc du Monde de la Musique, Luister 10, 10 de Repertoire, Classics Today, Classic CD.
Video: G. Ph. Telemann a minor suite (Rejouissance), Arte dei Suonatori & Bolette Roed
Concert Pastoral
Concert Pastoral er en unik duo mellem Poul Høxbro og Bolette Roed. Sammen skaber de to en helt ny og samtidig autentisk klang fra 1700-tallet hvor galoubet & tambourin går i samklang med blokfløjterne og præsenterer pastoral barokmusik med franske relationer. Suiter, sonater og dansemusik danner kernen i en ny men autentisk fortolkning af musik fra de franske saloner.
Ofte krydres programmerne med afstikkere til Irland og Skotland, festlige renaissancedanse og middelalderlige klange, da enhåndsfløjten og trommen samt blokfløjterne i høj grad har deres rødder og udbredelse i denne tid og på disse så forskelligartede egne. En festlig og usædvanlig duo som præsenterer noget af det bedste fra middelalder, renaissance og barok i en ny klangverden.
Video: Concert Pastoral, Bolette Roed & Poul Høxbro
Elephant House Quartet
Elephant House Quartet er et skønt barokensemble som er opstået som et resultat af det mangeårige musikalske venskab mellem Reiko Ichise (gambe), Allan Rasmussen (cembalo), Aureliusz Goliński (violin) og Bolette Roed. Ensemblet havde sin debut på festivalen Midsommerbarok i sommeren 2014. Et højt specialiseret barokensemble med de bedste virtuoser på hvert sit instrument, i et herligt samspil! Telemanns pariserkvartetter, J. S. og sønnen C. P. E. Bachs triosonater, fransk højbarok i selskab med Lully, Marais, Couperin, sprøde italienske satser og forførende smukke engelske melodier. Der er altid noget nyt at opleve med denne dynamiske kvartet.
Video: Elephant House Quartet - Telemann Pariser kvartet i G-dur, Legerement
Roed//Borregaard Duo
Blokfløjten og akkordeonet er to vidt forskellige, nært beslægtede instrumenter. Opfundet med århundreder imellem sig, bindes de sammen af den fælles luftstrøm, der lader toner og klange bevæge sig smidigt mellem stilhed og styrke.
I hænderne på to af landets fremmeste musikere, Bolette Roed og Andreas Borregaard, bliver instrumenternes slægtskaber og forskelligheder bragt i spil i en udforskning af både nutidens nysgerrige klange og ældre tiders velkendte kompositioner.
Sarbak//Roed Duo
Małgorzata Sarbak hørte første gang Bolette Roed i hendes personlige blokfløjte version af J. S. Bachs violin partitaer. Bolette Roed hørte første gang Małgorzata Sarbak med hendes exceptionelle fortolkning af J. S. Bachs cembalo partitaer. Fra det øjeblik at de begge opdagede at deres følsomhed overfor og tilgang til musikken var så ens, fandt de sammen og begyndte helt naturligt at spille med en ekspressivitet og et udtryk, som de begge havde drømt om.
Det første musikalske møde bragte dem til J. S. Bachs violinsonater. Og det kæmpestore repertoire fra 1600- og 1700-tallet inspirerer duoen til mange nye musikalske rejser. Kort tid efter opdagede de to også en anden fælles passion, nemlig nutidig musik som de præsenterer med værker skrevet til dem.